КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН ДО ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ У ПРЕДМЕТНО-ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • LYUDMYLA BILOUSOVA Харківський національний педагогічний університет імені Г. Сковороди, Україна
  • NATALIA ZHYTIENIOVA Харківський національний педагогічний університет імені Г. Сковороди, Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.10

Ключові слова:

готовність майбутнього вчителя, технології візуалізації, компоненти готовності, природничо-математичні дисципліни, освітній процес

Анотація

Вказано, що використання технологій візуалізації в освітньому процесі з природничо-математичних дисциплін є визнаною необхідністю, зумовленою низкою об’єктивних факторів, таких як специфіка об’єктів, що вивчаються, неперервне зростання обсягу освітнього контенту, зміни у пізнавальній сфері молодого покоління тощо. Розкрито сутність готовності майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін до використання технологій візуалізації в освітній практиці. Запропоновано п’ятикомпонентну структуру зазначеної готовності. Мотиваційно-ціннісний компонент готовності характеризує професійний інтерес майбутнього вчителя до оволодіння технологіями візуалізації, усвідомлення ним цінності використання візуальних дидактичних засобів й налаштованість на набуття вмінь їх створювати й застосовувати у власній освітній практиці; когнітивний компонент відображає сформованість системи знань щодо педагогічних, психологічних, методичних засад використання технологій візуалізації в освітньому процесі; операціонально-інструментальний компонент віддзеркалює рівень володіння практичними прийомами створення візуального контенту, здатність раціонально добирати й ефективно застосовувати сучасні високотехнологічні інструменти для створення візуального контенту; практично-діяльнісний характеризує вміння педагогічно доцільно застосовувати візуальні матеріали в освітньому процесі, добирати потрібні засоби візуалізації або створювати власні, оцінювати їх ефективність, адаптувати до конкретних умов освітнього процесу, вирішення поставлених педагогічних завдань; рефлексивно-оцінювальний відбиває здатність здійснювати аналіз та оцінку власної професійної діяльності щодо використання технологій візуалізації в освітньому процесі, визначати шляхи і способи самовдосконалення у педагогічному, методичному, технологічному аспектах. Конкретизовано складники кожного з компонентів, показано їх взаємозв’язок і взаємозалежність.

Біографії авторів

LYUDMYLA BILOUSOVA, Харківський національний педагогічний університет імені Г. Сковороди

кандидат фізико-математичних наук, професор

NATALIA ZHYTIENIOVA, Харківський національний педагогічний університет імені Г. Сковороди

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bilousova L., Zhytienova N. Didakticheskie aspekty ispol'zovaniya tekhnologiy vizualizatsii v uchebnom protsesse obshcheobrazovatel'noy shkoly [Didactic aspects of the use of visualization technologies in the educational process of secondary school]. Informacijni texnologiyi i zasoby navchannya. 2014, Vol. 40. (2), ISSN Online: 2076-8184. (in Russ.) [Оnline]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017 (accessed 25.01.2019)

Bilousova L., Zhytienova N. Onlajnovi instrumenty vizualizaciyi u diyal`nosti suchasnogo pedagoga [Online tools for visualization in the activities of a modern teacher]. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». Vol. 7 (27), 2018, pp. 8–15. ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print). (In Ukr.) [Оnline]. Available: http://journals.uran.ua/sr_edu/issue/view/9015 (accessed 25.01.2019)

Gorlicyna O. Obuchenie studentov pedagogicheskih VUZov: vizualizacii znanij [Teaching students of pedagogical universities: knowledge visualization]. Psihologija i Psihotehnika. Vol. 12, 2012, pp. 75–78.

Zhytienova N. Sutnist` vizualizaciyi v navchal`nomu procesi [Essence of visualization in the educational process]. Zbirnyk naukovyx pracz` Kam'yanecz-Podil`s`kogo nacional`nogo universytetu imeni Ivana Ogiyenka. Seriya pedagogichna. Vol. 19, 2013, P. 358. pp. 18–21. (in Ukr.), [Оnline]. Available: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/viewFile/31532/28171 (accessed 25.01.2019)

Zhytienova N. Pryncypy vizualizaciyi yak osnova dydaktychnogo dyzajnu [Principles of visualization as a basis for didactic design]. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». Vol. 3 (11), 2017, ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519–4976 (Print). P. 11–14. (in Ukr.), [Оnline]. Available: http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/97072 (accessed 25.01.2019)

Raputo A. Vizualizacija kak neotemlemaja sostavljajushhaja processa obuchenija prepodavatelej [Visualization as an integral part of the training process for teachers]. Mezhdunarodnyj zhurnal jeksperimental'nogo obrazovanija. Vol. 5, 2010, pp. 138–141. (in Russ.), [Оnline]. Available: http://econf.rae.ru/pdf/2010/03/7fe1f8abaa.pdf (accessed 25.01.2019)

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-27

Як цитувати

BILOUSOVA, L., & ZHYTIENIOVA, N. (2018). КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН ДО ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ У ПРЕДМЕТНО-ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (3), 80–87. https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.10