ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО КОМПОНЕНТА РІЗНОБІЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ 5 КЛАСУ В ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.20.1.22Ключові слова:
учень, фізичне виховання, естетичний компонент, різнобічний розвиток, танцювальні вправиАнотація
Розглянуто заняття танцями й описано їхню ефективність, що полягає у цілеспрямованій реалізації комплексного використання у фізичному і естетичному вихованні учнів засобів, які формують уявлення про красу в рухах людини та її поведінці. Розроблено й апробовано зміст естетичного компонента програми різнобічного розвитку учнів 5 класу в процесі фізичного виховання, який включає класичний танець, польку, шкільний вальс, ча-ча-ча, джайв і базову аеробіку. Вказано, що у змісті програми ми виокремили естетичний, руховий, етичний і гендерний компоненти, оскільки заняття танцями приносять дітям естетичне задоволення, сприяють розвитку їх творчих здібностей, духовно збагачують. Під час педагогічного експерименту використовувались такі методичні прийоми переважно щодо естетичного компонента: додаткові орієнтири і сигнали; вправляння в уяві; самоконтроль і самооцінка рухових дій; естетична оцінка та самооцінка якості виконання вправи; демонстрація світлин і кінофільмів; відтворення руховими діями прослуханих ритмічних моделей; чергування напруження і розслаблення м’язів. Відзначено, що значущість занять хореографією пояснюється тим, що танець за своєю природою є синтетичним видом мистецтва, котрий поєднує духовно-культурний і тілесно-культурний компоненти, гармонія яких сприяє різнобічному розвитку дітей. Проведений педагогічний експеримент підтвердив позитивний вплив занять танцями на розвиток естетичного компонента, що дозволяє рекомендувати їх для широкого впровадження в практику фізичного виховання учнів.Посилання
Bezverkhnia H. V. Motyvatsiia do zaniat fizychnoiu kulturoiu i sportom shkoliariv 5–11-kh klasiv. Avtoref kand. dis. /Motivation to the classes of Physical Education of the pupils of the 5th-l 1th form. Abstract of the candidate’s thesis/. Pavlo Tychyna State Teachers’ Training University, Uman. Available at: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/9847/1/bezverkhnya_g_v.pdf.
Zyazyun I. A., Semashko O. M. Natsionalna derzhavna kompleksna prohrama estetychnoho vykhovannіa /National state comprehensive program of aesthetic education/. Ridna shkola, 1995, vol. 12, pp. 29–52.
Ivanov V. Orhanizatsia muzychnoho ta kolorovoho seredovyshcha na urokakh fizkultury dlіa estetychnoho vykhovannіa shkolіariv /Organization of musical and color environment in physical education classes for aesthetic education of schoolchildren/. Fizychne vykhovannіa v shkoli, 2001, vol. 3, pp. 38–40.
Klymenko V. V., Omelchuk V. F. Fizychna kultura ta estetychne vykhovannіa /Physical culture and aesthetic education/, Kyiv, Radіanska shkola, 1986, 136 p.
Kruhliak O. Pidhotovlenist maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury ta pochatkovykh klasiv do realizatsii mizhpredmetnykh zviazkiv u protsesi fizychnoho vykhovannia molodshykh shkoliariv /Readinesss of future teachers of physical education and elementary classes for the implementation of cross-curricular connections in the process of physical education of younger students/. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2004. 24. РР. 31–40.
Krutsevich T. Yu. Metody issledovaniya individualnogo zdorovya detey i podrostkov v protsesse fizicheskogo vospitaniya /Research methods of individual health of children and adolescents in the process of physical education/. Kyiv, Olimpijskaіa literatura, 1999.
Kushnerchuk I. I. Tantsiuvalni vpravy na urokakh fizychnoi kultury jak zasib riznobichnoho rozvytku uchniv /Dance exercises in physical education lessons as a means of versatile student development]. Ternopil, TNPU im. V. Hnatiuka, 2012.
Otych O. M. Mystetstvo u systemi rozvytku tvorchoi indyvidualnosti maybutnoho pedahoha profesijnoho navchannia: teoretychni i metodychni aspekty /Art in the system of development of creative individuality of future teacher of professional training: theoretical and methodical aspects/. Chernivtsi, Zelena Bukovyna, 2009/ 752 p.
Roters T. Pedahohichni aspekty pidhotovky maybutnikh vchyteliv fizychnoi kultury do estetychnoho vykhovannia shkolyariv /Pedagogical aspects of future physical education teachers’ training for aesthetic education of schoolchildren]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia, 2005, vol. 2, pp. 30–32.
Smorzh L. Estetyka /Aesthetics/. Kyiv, Kondor, 2007. 333 p.
Soliana O. Khoreohrafichna kultura u konteksti realizatsii zahalnoi mystetskoi osvity /Choreographic culture in the context of realization of general art education/. Svit vykhovannia. 2007. 2. PP. 21–23.
Chernyshova A. M. Estetychne vykhovannia ditej ta molodi: teoria, praktyka, perspektyvy rozvytku /Aesthetic education of children and youth: theory, practice, prospects of development/. Zhytomyr, ZhDU im. I. Franka, 2012. PP. 343–348.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 IRYNA MASHTALER
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).