ІНТЕГРУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ В КУРС ХІМІЇ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ: СТАВЛЕННЯ СЛОВАЦЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ВЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • Oksana LABINSKA ПЗВО «Карпатський університет імені Августина Волошина», Україна

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.3

Ключові слова:

екологічна освіта та виховання, хімія, основна школа, екологічна проблематика

Анотація

Представлено та проаналізовано думку вчителів хімії основної школи України щодо проблем, пов’язаних з інтеграцією екологічної освіти та виховання (ЕОВ) зі змістом хімії. Для проведення дослідження модифіковано та доповнено анкету, яка була використана в Словацькій Республіці, та порівняно відповіді на деякі запитання зі ставленням вчителів хімії до вказаної проблеми. За допомогою анкетування 200 вчителів з’ясовано їхнє ставлення до існуючих проблем інтегрування ЕОВ в курс хімії основної школи – таких, як: недостатня кількість часу на уроці, недостатня часова дотація предмета «Хімія» в основній школі, важкий зміст державної навчальної програми «Хімія», недостатня підготовка учнів, недостатня кількість матеріалів з екологічної проблематики, незацікавленість учнів екологічною проблематикою, недостатнє виховання відповідальності з боку батьків, нестача особистих знань екологічного спрямування, недостатнє матеріально-технічне забезпечення кабінету хімії та нестача інформації про зарубіжний досвід ЕОВ. Встановлено, що найбільшою проблемою інтегрування ЕОВ в курс хімії основної школи більшість вчителів вважає недостатнє матеріально-технічне забезпечення кабінету хімії та недостатній обсяг навчальних годин предмета «Хімія».

Біографія автора

Oksana LABINSKA, ПЗВО «Карпатський університет імені Августина Волошина»

старший викладач кафедри педагогіки

Посилання

Baranova O. Pytannіa okhorony pryrody na urokakh khimii. [Environmental Issues at the Chemistry Lesson.] Biologiya i chimiya v shkoli. 1997. № 2. РР. 28–29.

Vojtovych A. Yu. Ekologichne vychovannsa uchniv pochatkovykh klasiv zagalnoosvitnoi shkoly (druha polovyna XX stolittia): dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.01 [Environmental Education in Primary School Students in General Education (the second half of the 20th century)]/ Drohobych. 2016. 272 р.

Pro koncepciu ekologichnoi osvity v Ukrayini. [Environmental Issues at the Chemistry Lesson.] Available at: http://consultant.parus.ua/?doc=01E1O32CC0

Skyba Yu. A. Formuvanna u majbutnich ekolohiv vmin praktychnoi realizacii pryncypiv zbalansovanoho rozvytku [Formation of Skills of Practical Implementation of Balanced Development Principles for Future Ecologists.] Ekologichnyj visnyk. 2013. № 2. РР. 23–25.

Chajkovska G. Proektni texnolohii yak efektyvnyj zasib formuvannia ekologichnoi kultury studentiv. [Project Development Technologies as an Efficient Tool for the Formation of the Students' Environmental Culture.] Naukovi zapysky Ternopilskoho nacionalnoho pedagogichnoho universytetu imeni V. Gnatyuka. Seriya: pedagogika. 2017. № 3. РР. 106–113.

Shherbyna A. P., Shherbyna V. M. Ekologichne vychovannya uchniv na urokach chimii ta v pozaklasnij roboti. [Environmental Education at the Chemistry Lessons and Extracurricular Activities.] Naukovi zapysky NDU im. M. Gogola. Seriya: Psyxologo-pedagogichni nauky. 2012. № 1. рр. 118–122.

Ďuroňová J. Učivo chémie na základných školách a environmentálna výchova / J. Ďuroňová: dizertačná práca. – Banská Bystrica. 2013. – 93 р.

Izakovičová Z. Krajina ako objekt štúdia. Acta environmentalica universitatis comenianae (Bratislava) Tribúna.Vol. 15, 2 (2007). РР. 123–130.

Klocoková J. Environmentálna výchova ako otvorený projekt vytvárania významov a praktík starostlivosti o svet. Sociológia 46, 2014, č. 5. РР. 504–533.

Štátny pedagogický ústav 2009: Štátny vzdelávací program Environmentálna výchova. Available at: http://www.statpedu.sk/files/documents/svp/prierezove_temy/environmentalna_vychova.pdf.

Števulová N., Eštoková A. Environmentálna chémia. Technická univerzita v Košiciach. Košice. 2009. 137 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-23

Як цитувати

LABINSKA, O. (2019). ІНТЕГРУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ В КУРС ХІМІЇ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ: СТАВЛЕННЯ СЛОВАЦЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ВЧИТЕЛІВ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, (2), 21–30. https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.3