THE PROBLEM OF CREATING A NON-DISCRIMINATORY ENVIRONMENT IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS: GENDER APPROACH

Автор(и)

  • ІРИНА ШУЛЬГА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-0651-047X
  • НАТАЛІЯ ЛЕВЧИК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1198-0860
  • ОКСАНА КІКІНЕЖДІ Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-9240-279X

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.20.2.25

Анотація

Обґрунтовано актуальність проблеми впровадження ґендерного підходу як ключового у побудові недискримінаційного шкільного середовища в умовах реформування освітньої системи України. Подано авторське розуміння сутності недискримінаційного середовища як безпечного, здоров’язбережувального, інклюзивного та ґендерно-справедливого; зазначено роль учителя у процесі його формування. Описано сутність гендерного підходу та особливості його впровадження у заклади загальної середньої освіти. Представлено результати дослідження змісту і поширеності ґендерних поглядів та стереотипів серед вчителів обох статей. З’ясовано, що більшість педагогів перебуває під значним впливом традиційних поглядів на взаємини статей. Виявлено відмінності у ґендерних уявленнях вчителів-жінок і вчителів-чоловіків залежно від віку та педагогічного стажу. Емпірично доведено: педагогічні колективи поглиблюють диференціацію соціально-психологічних вимог та очікувань стосовно учнів та учениць; більшість вчителів залишаються невизначеними у власних ґендерних орієнтаціях, сповідують ідеологію комплементарності жіночих і чоловічих ролей; освітній процес у закладі загальної середньої освіти підкріплює традиційні погляди на дихотомію соціальних ролей жінок і чоловіків та меншою мірою демонструє рівноправ’я та рівноцінність обох статей, здатних до асертивної поведінки та взаємозамінності ґендерних ролей.

Біографії авторів

ІРИНА ШУЛЬГА, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук

НАТАЛІЯ ЛЕВЧИК, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат педагогічних наук, доцент

ОКСАНА КІКІНЕЖДІ, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор психологічних наук, професор

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-09