СУТНІСТЬ ПОНЯТТЯ «СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ» ТА ЇХ ВПЛИВ НА СОЦІАЛЬНУ КОМПЕТЕНТНІСТЬ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.5Ключові слова:
соціальні навички, діти з особливими освітніми потребами, діти з порушеннями психофізичного розвитку, соціальні навички дітей з особливими освітніми потребами, соціальна компетентністьАнотація
Вказано, що порушення соціальних навичок є однією з найбільш поширених труднощів, які спостерігаються у дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Емпірична неточність і розпливчасте розуміння поняття соціальних навичок ускладнюють планування та реалізацію втручань з їх розвитку. Розкрито сутність поняття «соціальні навички» та їхній вплив на формування соціальної компетентності дітей з ООП. Для реалізації мети і завдань дослідження було обрано формат кабінетного дослідження. Пошук інформації проводився у науко-метричних базах даних Web of Science, Scopus, PubMed, Google Scholar, Research Gate, а її опрацювання здійснювалось з використанням методів аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення якісних даних. Встановлено, що конструкт соціальних навичок охоплює навички різного рівня і характеру, які різною мірою враховують особистісні чинники і соціальний контекст взаємодії. Спільним аспектом у різних визначеннях соціальних навичок є їх пов’язаність із спілкуванням, взаємодією, залежність від контексту соціальної ситуації та реалізація у поведінці індивіда. Зазначено, що соціальна компетентність є відносною оцінкою поведінки індивіда, яка визначає її здатність до ефективного соціального функціонування. Складовими соціальної компетентності є соціальні навички, які реалізуються у конкретній соціальній ситуації. Компетентна соціальна діяльність дітей з ООП визначається такими факторами, як прийняття і визнання однолітками, соціальними цілями, потребами і нормами конкретної соціальної ситуації, а також контекстуальними факторами, наприклад, етнічна чи культурна приналежність. Виділяють різні категорії соціальних навичок (за рівнем їх складності, завдань або функцій, що вони виконують), розуміння яких є важливим для планування, реалізації та оцінювання втручань з їх розвитку.
Посилання
Derzhavnyi standart pochatkovoi zahalnoi osvity [State standard of primary general education]. URL: http://www.mon.gov.ua/ua/often-requested/state-standards/.
Dity i sotsium: Osoblyvosti sotsializatsii ditei doshkilnoho molodshoho shkilnoho viku: monohrafia [Children and society: Features of socialization of children of preschool primary school age: monograph] / A. M. Bohush, L. O. Varianytsia, N. V. Havrysh, S. M. Kurinna, I. P. Pechenko; nauk. red. A.M. Bohush; za zah. red. N. V. Havrysh. Luhansk: Alma-mater, 2006. 368 s.
Doktorovych M. Sotsialna kompetentnist yak naukova problema. [Social competence as a scientific problem]. Psykholohia i suspilstvo. Kyiv, 2009. Vyp. 3 (37). S. 144–147.
Zasenko V. V. Spetsialna osvita: stan i priorytety rozvytku [Special education: state and priorities of development]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy. 2010. Vyp. 1. S. 4–7.
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Statystychni dani [Statistics]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani
Ponimanska T. I. Osnovy doshkilnoi pedahohiky: navch. posibnyk. [Fundamentals of preschool pedagogy: a textbook]. Kyiv: Abrys, 1998. 448 s.
Tkachuk Yu. Kontseptualni pidkhody do vyznachennia poniattia «sotsialni navychky» [Conceptual approaches to the definition of “social skills”]. Nauka. Osvita. Molod. 2021. № 1. S. 181–184.
American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: American Psychiatric Pub. 2013.
Bellini S., Gardner L., Markoff K. Social skill interventions. In Volkmar F. R., Paul R., Rogers S. J., Pelphrey K. A. (Eds.) Handbook of autism and pervasive developmental disorders (4th ed.,). New York, NY: Wiley. 2014. P. 887–906.
Cavell T. A. Social adjustment, social performance, and social skills: A tri-component model of social competence. Journal of Clinical Child Psychology. 1990. Vol. 19. PP. 111–122.
Cillessen A. H. N., Bellmore, A. D. Social skills and social competence in interactions with peers. In P. K. Smith & C. H. Hart (Eds.). The Wiley Blackwell handbook of childhood social development (2nd ed.,). Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2011. P. 393–412.
Cook C. R., Gresham L. K., Barreras R. B., Thornton S., Crews S. D. Socials skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2008. Vol. 16. P. 131–144. URL: https://doi.org/10.1177/1063426608314541
Dimitropoulos A., Zyga O., Russ S. Early social cognitive ability in preschoolers with Prader–Willi syndrome and autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders. 2019. Vol. 49 (11). P. 4441–4454.
Elliott S. N., Busse R. T. Social skills assessment and intervention with children and adolescents: Guidelines for assessment and training procedures. School Psychology International. 1991. Vol. 12. P. 63–83. URL: https://doi.org/10.1177/0143034391121006
Gilliam J. E. Gilliam autism rating scale (3-rd ed.). Austin, TX: Pro-Ed. 2014.
Goldfried M. R., D’Zurilla J. A behavioral-analytic model for assessing competence. Current topics in clinical and community psychology. 1969. Vol. 1. P. 151–196.
Gresham F. M. Social competence and students with behavior disorders: Where we’ve been, where we are, and where we should go. Education and Treatment of Children. 1997. Vol. 20. P. 233–249.
Gresham F. M., Elliott, S. N. Social skills deficits as a primary learning disability. Journal of Learning Disabilities. 1984. Vol. 22. PP. 120–124. URL: https://doi.org/10.1177/002221948902200207
Grover R. L., Nangle D. W., Buffie M., Andrews L. A. Defining social skills. Social Skills Across the Life Span. Academic Press, 2020. P. 3–24.
Hill T. L., Varela R. E., Kamps J. L., Niditch L. A. Local processing and social skills in children with autism spectrum disorders: The role of anxiety and cognitive functioning. Research in Autism Spectrum Disorders. 2014. Vol. 8. P. 1243–1251.
Hops H. Children’s social competence and skill: Current research practices and future directions. Behavior Therapy. 1983. Vol. 14. P. 3–18. URL: https://doi.org/10.1016/ s0005-7894(83)80084-7
Ke F., Moon J., Sokolikj Z. Virtual reality–based social skills training for children with autism spectrum disorder. Journal of Special Education Technology. 2020. Vol. 1 (14). URL: https://doi.org/10.1177/0162643420945603
Ladd G. Children’s peer relations and social competence: A century of progress. New Haven, CT: Yale University Press, 2005.
Little S. G., Swangler J., Akin-Little A. Defining social skills. Handbook of social behavior and skills in children. Springer, Cham. 2017. P. 1–8.
Lorenzo G., Gómez-Puerta M., Arráez-Vera G., Lorenzo-Lledó A. Preliminary study of augmented reality as an instrument for improvement of social skills in children with autism spectrum disorder. Education and Information Technologies. 2019. Vol. 24 (1). P. 181–204.
McFall R. M. A review and reformulation of the concept of social skills. Behavioral assessment, 1982.
Mendelson J. L., Gates J. A., Lerner M. D. Friendship in school-age boys with autism spectrum disorders: A meta-analytic summary and developmental, process-based model. Psychological Bulletin. 2016. Vol. 142. P. 601–622. URL: https://doi.org/doi:10.1037/bul0000041
Norton P. J., Washington C. S., Peters J. E., Hayes S. A. Diversity considerations in assessing social skills. In D. W. Nangle, D. J. Hansen, C. A. Erdley, P. J. Norton (Eds.). Practitioner’s guide to empirically based measures of social skills. New York, NY: Springer. 2010. P. 3–20. URL: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0609-0_9
Phillips E. L. The social skills basis of psychopathology. New York: Grune & Stratton, 1978. 281 р.
Rustin L., Kuhr A. Social skills and the speech impaired. Singular Publishing Group. San Diego, 1999.
Semrud-Clikeman M. Social competence in children. New York: Springer, 2007.
Taylor A. R. Children’s Goals and Social Competence: A Study of Individual Differences in A Game-Playing Context (Peer Relations, Sociometric Status): Doctoral dissertation / University of Illinois at Urbana-Champaign, 1984.
Weston L., Hodgekins J., Langdon P. E. Effectiveness of cognitive behavioral therapy with people who have autistic spectrum disorders: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. 2016. Vol. 49. P. 41–54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).