ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.9

Ключові слова:

сталий розвиток, освіта для сталого розвитку, компетентності сталого розвитку, заклад вищої освіти, майбутні учителі початкової школи

Анотація

Розглянуто проблему інтеграції освіти для сталого розвитку (ОСР) у процес професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. За допомогою анкетування досліджено рівень сформованості ключових компетентностей сталого розвитку в майбутніх учителів початкової школи, зокрема системне мислення, прогностична і правова компетентності, критичне мислення, компетентності колективної роботи, самосвідомості, комплексного вирішення проблем. Визначено показники цих компетентностей для майбутніх фахівців початкової освіти. Здійснено порівняльний аналіз рівнів визначених компетентностей у студентів першого та четвертого курсів спеціальності «Початкова освіта» з метою встановлення ролі університетської освіти в означеному процесі. Проаналізовано зміни, досягнуті у формуванні компетентностей сталого розвитку в закладі вищої освіти. Результати виявили покращення рівня компетентностей сталого розвитку на випускному курсі бакалаврату спеціальності «Початкова освіта». Доведено, що випускники бакалаврату, на відміну від першокурсників, мають вищий рівень умінь застосовувати ідеї сталого розвитку в майбутній професійній діяльності (знають методи інтеграції сталого розвитку в навчальні предмети початкової школи, вміють розробляти освітні проєкти зі сталого розвитку, розуміють і вміють інтегрувати етичні принципи стійкості у професійні та особисті дії). Однак рівень окремих компетентностей сталого розвитку (системне мислення, прогностична компетентність) у першокурсників є вищим, ніж у студентів четвертого курсу. З даних випливає, що освітня програма підготовки майбутніх фахівців початкової освіти та навчально-методичне забезпечення освітнього процесу потребують удосконалення.

Біографія автора

ГАННА ЧАЙКОВСЬКА, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

кандидат біологічних наук, доцент

Посилання

Koreneva, I. M. Oriyentyry vprovadzhennya osvity dlia staloho rozvytku u vyshchu pedahohichni osvitu: sutnist ta pryntsypy staloho rozvytku. [Guidelines of the implementation of education for sustainable development in higher pedagogical education: the core and principles of sustainable development] Transactions of Kremenchuk Myhailo Ostrohradskyi National University. 2018. Vol. 2 (109). S. 65–70.

Osvitno-profesiyna prohrama “Pochatkova osvita” TNPU imeni Volodymyra Hnatyuka [Educational and professional program “Primary Education” Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University], 2021 URL::https://tnpu.edu.ua/about/public_inform/akredytatsiia % 20ta %20litsenzuvannia/osvitni_prohramy/bakalavr/fpp/013-b-2021.pdf

Pidhotovka vchyteliv do vykladannіa pytan staloho rozvytku. Navchalno-metodychni materialy dlіa vykladachiv vyshchykh pedahohichnykh navchal’nykh zakladiv ta systemy pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity: posibnyk [Training teachers to teach sustainable development. Educational and methodical materials for teachers of higher pedagogical educational institutions and the system of postgraduate pedagogical education: a guide]. Pometun, O. (Ed.). Kyiv: Pedahohochna dumka, 2015. 120 s.

Sichko, I. O. Pidhotovka maybutnoho vchytelіa do realizatsiyi ideі osvity dlіa staloho rozvytku u pochatkoviі shkoli [Preparing future teachers to implement educational ideas for sustainable development in primary school]. Origins of pedagogical skill: a collection of scientific works, 2017. Vol. 19. S. 290–296.

Chaikovska, H. B. Proektni tekhnolohii yak efektyvnyі zasib formuvannіa ekolohichnoi kultury studentiv. [Project technologies as an efficient tool of ecological culture development of students]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 2017. Vol. 3. S. 106–113.

Chaikovska, H. B. Profesiyna pidhotovka maybutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly na zasadakh staloho rozvytku. [Professional training of future primary school teachers on the basis of sustainable development]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», 2020. Vol. 1 (46). S. 138–142.

Albareda-Tiana S., García-González E., Jiménez-Fontana R., Solís-Espallargas C. Implementing pedagogical approaches for ESD in initial teacher training at Spanish Universities. Sustainability. 2019, 11, 4927. URL: https://doi.org/10.3390/su11184927

Chaikovska H., Yankovych, O., Levchyk, I., Kuzma, I., & Rozhko-Pavlyshyn, T. (2021). Formation of sustainable development competencies in primary school children. Journal of Education Culture and Society. 2021 12 (2), 341–360. DOI: https://doi.org/10.15503/jecs2021.2.341.360

De Ruyter F., Schinkel A. Ethics education at the university: From teaching an ethics module to education for the good life. Bordon. Rev. Pedag. 2017, 69, 125–138. URL: https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.690409

Klimková A. Competencies for sustainability as way to equitable, caring and sustainable society. Educ. Sci.-Prof. J. 2017. 2. P. 117–125.

Kruger J., Dunnin D. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. J. Pers. Soc. Psychol, 1999, 77, 1121.

Kyle W. C. Expanding our views of science education to address sustainable development, empowerment, and social transformation. Interdscip. Sci. Educ. 2020, 2, 1380. URL: https://doi.org/10.1186/s43031-019-0018-5

Muñoz-Rodríguez J. M., Sánchez-Carracedo F., Barrón-Ruiz A., Serrate-González S. Are We Training in Sustainability in Higher Education? Case Study: Education Degrees at the University of Salamanca. Sustainability. 2020, 12, 4421. URL: https://doi.org/10.3390/su12114421

Rodriguez-Dono, Alfonso, Hernández-Fernández, Antoni. Fostering Sustainability and Critical Thinking through Debate A Case Study. Sustainability, 2021, 13, No 11: 6397. URL: https://doi.org/10.3390/su13116397

Sachs J. D., Schmidt-Traub G., Mazzucato M. et al. Six Transformations to achieve the Sustainable Development Goals. Nat. Sustain. 2019. 2, 805–814. URL: https://doi.org/10.1038/s41893-019-0352-9

Serrate S., Martín J., Caballero D., Muñoz J. M. Responsabilidad universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible. Eur. J. Child Develop. Educ. Psychipath, 2019, 7, 183–196. URL: https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i2.119

Tkáčová H., Pavlíková M., Tvrdoň M., & Jenisová Z. The use of media in the field of individual responsibility for sustainable development in schools: A proposal for an approach to learning about sustainable development. Sustainability. 2021, 13(8), 4138. URL: https://doi.org/10.3390/su13084138

Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://sdgs.un.org/2030agenda

United Nations Agenda 21. 1992. URL: ttps://sustainabledevelopment.un.org/content/ documents/Agenda21.pdf

Wakkee, I., Sijde, V.D.P., Vaupell, C., Ghuman, K. The university’s role in sustainable development: Activating entrepreneurial scholars as agents of change. Technol. Forecast. Soc. Chang. 2019, 141, 195–205. URL: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.013

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14

Як цитувати

ЧАЙКОВСЬКА, Г. . (2022). ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 72–80. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.9