ІНФОМЕДІЙНА ГРАМОТНІСТЬ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ УНІВЕРСИТЕТУ: РЕЗУЛЬТАТИ ВПРОВАДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.12Ключові слова:
медіаосвіта, медіаграмотність, інфомедійна грамотність, освітній процес, компетентність, результат навчання, якість викладанняАнотація
Обґрунтовано актуальність і доцільність інтеграції інфомедійної грамотності в освітній процес університету. Мотивовано звʼязок програмних результатів її вивчення з розвитком критичного мислення загалом та критичного розуміння медіа зокрема. Наголошено на основному векторі інфомедійної грамотності, який орієнтований на готовність застосовувати набуті знання й вироблені навички у різноманітних ситуаціях взаємодії з медіа. Представлено результати самоаналізу навчальної діяльності та якості викладання, здійсненого у формі анкетування здобувачів вищої освіти (не)педагогічних спеціальностей Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка після вивчення навчальної дисципліни «Інфомедійна грамотність». Проведено аналіз отриманих відповідей, який засвідчив високий рівень зацікавленості змістом курсу та усвідомленості компетентностей медіаграмотності, критичного мислення, соціальної толерантності, стійкості до впливів, інформаційної та візуальної грамотності, цифрової безпеки, інноваційності. А також підтвердив ефективність застосованих форм співпраці та залучених активностей, окреслив коло питань і практик інфомедійної сфери, на які варто звернути більше уваги у майбутній презентації курсу. Зроблено висновок, що вивчення інфомедійної грамотності пропонує ефективні пролонговані підходи, застосування яких сприяє ідентифікації, осмисленню, уникненню / подоланню загроз інформаційного середовища.
Посилання
Horodenko L. M. Media. [Media]. Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy: elektronna versia / hol. redkol.: I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, M. H. Zhelezniak ta in.; NAN Ukrainy, NTSh. Kyiv: Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy, 2018. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=66085
Intehratsia infomediinoi hramotnosti u navchalnyi protses. Navchalno-metodychni materialy proiektu «Vyvchai ta rozrizniai: infomediina hramotnist» [Integration of infomedia literacy into the educational process. Educational and methodical materials of the project «Study and distinguish: info-media literacy»]. Kyiv: IREX v Ukraini, 2019–2020. URL: bit.ly/IREX-L2D-Int
Infomediina hramotnist – nevidiemna skladova navchalnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity [Information media literacy is an integral part of the educational process of higher education]: zbirnyk statei / redkol.: V. F. Ivanov (holov. red.) [ta in.]. Kyiv: Akademia ukrainskoi presy, IREX, Tsentr vilnoi presy, 2021. 400 s.
Isakova T. O. Mova vorozhnechi yak problema ukrainskoho informatsiinoho prostoru [Hate speech as a problem of the Ukrainian information space]. Stratehichni priorytety. Seria: Polityka, 2016. Vol 4. S. 90–97. URL: http://ippi.org.ua/sites/default/files/isakova.pdf
Kurmysheva N. Infomediina hramotnist u pedahohichnii subiekt-subiektniі vzaiemodii [Information media literacy in pedagogical subject-subject interaction]. Mediaosvita i mediahramotnist: portal. URL: https://medialiteracy.org.ua/infomedijna-gramotnist-u-pedagogichnij-sub-yekt-sub-yektnij-vzayemodiyi/
Mediaosvita ta mediahramotnist [Media education and media literacy]: pidruchnyk / red.-upor. V. F. Ivanov, O. V. Volosheniuk; za nauk. red. V. V. Rizuna. Kyiv: Tsentr vilnoi presy, 2012. 352 s.
Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodical recommendations for the development of higher education standards]: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01.06.2017 r. № 600. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/proekty%20standartiv%20vishcha%20osvita/1648.pdf
Poltorak V. A., Zoska Ya. V., Stadnyk A. H. Sotsialni stereotypy i hromadska dumka [Social stereotypes and public opinion]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 2021. Vol. 27. S. 115–122. URL: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i27.931
Poplavska N. M., Dashchenko N. L., Medynska O. Ya. Kliuchovi osvitni kompetentnosti i kompetentnosti infomediinoi hramotnosti [Key educational competencies and competencies of information literacy]. Infomediina hramotnist – nevidiemna skladova navchalnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity: zbirnyk statei / redkol.: V. F. Ivanov (holov. red.) ta in. Kyiv: Akademia ukrainskoi presy, IREX, Tsentr vilnoi presy, 2021. S. 83–108.
Pro osnovni zasady zabezpechennia kiberbezpeky Ukrainy [On the basic principles of cybersecurity in Ukraine]: Zakon Ukrainy. Vidomosti Verkhovnoi Rady, 2017. № 45. S. 403. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2163-19#Text
Sheibe S., Rohou F. Mediahramotnist [Media literacy]: pidruchnyk dlia vchytelia; perekl. z anhl. S. Doma; za zah. red. V. F. Ivanova, O. V. Volosheniuk. 2-e vyd. Kyiv: Tsentr vilnoi presy, Akademia ukrainskoi presy, 2017. 319 s.
Masterman L. A. Rational for Media Education. Kubey, R (Ed.) Media Literacy in the Information Age. New Brunswick & London: Transaction Publishers, 1997. P. 15–68.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).