ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.15

Ключові слова:

професійна відповідальність, суспільні дисципліни, студенти технічних спеціальностей, педагогічні умови, фронестичний підхід

Анотація

У сучасному техногенному світі техніка відіграє особливу роль, покращує якість життя і формує середовище існування для майбутніх поколінь. Питання відповідальності фахівців технічного профілю за результати науково-технічного прогресу виходить на перший план. Вища технічна освіта реагує на суспільний запит, визначаючи відповідальність однією з ключових загальних компетенцій фахівця, ознакою його професійної зрілості. На основі фронестичного підходу обґрунтовано педагогічні умови формування професійної відповідальності студентів технічних спеціальностей у процесі вивчення суспільних дисциплін: використання міждисциплінарних звʼязків суспільних дисциплін для формування здатності співвідносити власну відповідальну поведінку із суспільно значимими ідеалами; застосування контекстного навчання; системний моніторинг процесу формування професійної відповідальності засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Запропоновано методику діагностики сформованості професійної відповідальності майбутніх фахівців технічного профілю. Представлено результати експериментального дослідження ефективності упровадження в освітню практику запропонованих педагогічних умов формування професійної відповідальності, яке проведено зі студентами Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя (далі – ТНТУ ім. І. Пулюя). Експериментальне дослідження підтвердило ефективність педагогічних умов формування професійної відповідальності студентів технічних спеціальностей у процесі вивчення суспільних дисциплін і доцільність їх використання у професійній підготовці у закладах вищої освіти (ЗВО).

Біографія автора

НАТАЛІЯ ГАБРУСЄВА, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

аспірантка

Посилання

Aristotel. Nikomakhova etyka [Nicomachean Ethics]. Kyiv: Akvilon-Plius, 2002. 480 s.

Meshko H., Habrusieva N. Metodyka doslidzhennia profesiinoi vidpovidalnosti studentiv tekhnichnykh spetsialnostei [Methods of research of technical specialties studentsʼ professional responsibility]. Nauka i tekhnika sohodni. Seriia «Pedahohika». 2022. Vol. 5 (5). PP. 353–366. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-5(5)

Myronchuk N. M. Kontekstnyi pidkhid u pidhotovtsi studentiv do profesiinoi diialnosti u zarubizhnii pedahohichnii teorii [Contextual approach in preparing students for professional activity in foreign pedagogical theory]. Kreatyvna pedahohika. Akademiia mizhnarodnoho spivrobitnytstva z kreatyvnoi pedahohiky «Polissia». Zhytomyr, 2018. Issue 13. PP. 95–101.

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Zatverdzheni standarty vyshchoi osvity (2018, 2019, 2020, 2021, 2022). [Ministry of Education & Science of Ukraine: Approved Standards of Higher Education]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy: Rivni Natsionalnoi ramky kvalifikatsii. [Ministry of Education & Science of Ukraine: Levels of the National Qualifications Framework]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/nacionalna-ramka-kvalifikacij/rivni-nacionalnoyi-ramki-kvalifikacij

Sadova M. A. Teoriia ta praktyka profesiinoi vidpovidalnosti osobystosti [Theory and practice of professional responsibility of the individual]: dys. … d-ra psykhol. nauk: 19.00.01. Odesa, 2019. 530 p. URL: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/disertaciya_sadova_ 1558972521.pdf

Birmingham C. Phronesis: A Model for Pedagogical Reflection. Journal of Teacher Education. 2004. 55(4):313–324. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487104266725

Darnell C., Gulliford L., Kristjánsson K., & Paris P. Phronesis and the Knowledge-Action Gap in Moral Psychology and Moral Education: A New Synthesis? Human Development. 2019. 62:101–129. DOI: https://doi.org/ 10.1159/000496136

Eisner Elliot W. From episteme to phronesis to artistry in the study and improvement of teaching. Teaching and Teacher Education. 2002. Vol. 18, Iss. 4. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00004-5

Flyvbjerg B. (2006). Five Misunderstandings About Case-Study Research. Qualitative Inquiry. DOI: https://doi.org/10.4135/9781848608191.d33

Flyvbjerg B., Landman T., Schram, S. Real Social Science: Applied Phronesis. 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511719912

Habrusieva N. Fronestical approach to the formation of professional responsibility of future specialists of technical specialties: monitoring by means of information and communication technologies. Social work and education. 2022. Vol. 9, Issue 1, 7–25. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.1.1

Isidori E. Education as Synesis: A Hermeneutical Contribution to the Pedagogical Theory of Educational Practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 197. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.183

Litvinenko V., Bowbriсk I., Naumov I. & Zaitseva Z. Global guidelines and requirements for professional competencies of natural resource extraction engineers: Implications for ESG principles and sustainable development goals. Journal of Cleaner Production. 2022. Vol. 338. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130530

Meshko H., Habrusieva N. & Kryskov A. Research ofprofessional responsibility of students of technical specialities by means of information and communication technologies. Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing. 2021. Vol. 1840, No 1. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/ 1840/1/012058

Missingham D. The Integration of Professional Communication Skills into Engineering Education. EDU-COM International Conf. Engagement and Empowerment: New Opportunities for Growth in Higher Education (Edith Cowan University, Perth Western Australia, 22–24 November 2006, 345–357. URL: https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1090&context=ceducom.

Riemer M. J. The New Alliance between Engineering and Humanities Educators. Global J. Engng. Educ. 2007. Vol. 11, No 2.

Toft Y., Howard P. & Jorgensen D. Human-centred engineers – a model for holistic interdisciplinary communication and professional practice. International Journal of Industrial Ergonomics. 2003. Vol. 31, Iss. 3. DOI: https://doi.org/10.1016/S0169-8141(02)00197-X

Vohra P., Kasuba R. & Vohra, D. Preparing Engineers for a Global Workforce through Curricular Reform. Global J. of Engng. Educ. 2006. Vol. 10, No 2, 141–148. URL: http://www.wiete.com.au/journals/GJEE/Publish/Vol.10, %20No.2/Vohra.pdf

Williamson Jeanine M., Lounsbury John W. & Han Lee D. Key personality traits of engineers for innovation and technology development. Journal of Engineering and Technology Management. 2013. Vol. 30, Iss. 2, 157–168. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2013.01.003

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14

Як цитувати

ГАБРУСЄВА, Н. . (2022). ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка, 1(1), 125135. https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.15