ПЕДАГОГІЧНІ ПРИНЦИПИ ПРОЕКТУВАННЯ ТА РОЗРОБКИ ЕКСПЕРТНИХ СИСТЕМ НАВЧАННЯ

Oleh Shevchuk

Анотація


Виокремлено вперше систему педагогічних принципів (центрування на особистості; пріоритетність педагогічного підходу; педагогічна доцільність застосування нових інформаційних технологій навчання; свобода вибору пізнавальної траєкторії; різноманітність; відкритість та розвиток; професійна спрямованість; «прецедент»; емоціогенність середовища; розподіленість навчального матеріалу), на основі яких треба здійснювати проектування педагогічних технологій навчання, що базуються на експертних навчальних системах. Подано гносеологічне обґрунтування вказаної системи принципів. 


Ключові слова


педагогічні технології навчання; експертна навчаюча система; педагогічні принципи; проектування

Повний текст:

PDF

Посилання


Belyaev M. I., Grinshkun V. V., Krasnova G. A. Tekhnologiya sozdaniya elektronnykh sredstv obucheniya [Technology for creating e-learning]. Available at: http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf (accessed 24.12.2013).

Bulanova-Toporkova V. Pedagogika i psikhologiya vysshei shkoly: Uchebnoe posobie [Education and Higher Education of Psychology: A Textbook]. Available at: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/bulan/06.php (accessed 15.11.2013).

Golenkov V.V., Gulyakina N.A., Eliseeva O.E. Instrumentalnye sredstva proektirovaniya intellektualnykh obuchayushchikh sistem: Metodicheskoe posobie po kursu "Intellektualnye obuchayushchie i trenazhernye sistemy" dlya studentov spetsialnosti "Iskusstvennyi intellect [Tools design of intelligent tutoring systems: the textbook for the course "Intelligent educational and training systems" for students majoring in "Artificial Intelligence"]. Minsk: BSUIR, 1999. - 102 p.

Gura V.V. Teoreticheskie osnovy pedagogicheskogo proektirovaniya lichnostno-orientirovannykh elektronnykh obrazovatelnykh resursov i sred Theoretical bases of pedagogical designing student-centered e-learning resources and environments [Theoretical bases of pedagogical designing student-centered e-learning resources and environments]. Publishing house of the Southern Federal University, 2007. - 320 p.

Danilyuk A.Ya. Teoriya integratsii obrazovaniya [The theory of the formation of integration]. Rostov n/D: Publishing House of the Rostov ped. University Press, 2000. - 225 p.

Dzhekson P. Vvedenie v ekspertnye sistemy [Introduction to Expert Systems]. Trans. from English .: Proc. allowance. - M., "Williams" Publishing House, 2001. - 624 p.

Klimushyn P. S., Orlov O. V., Serenok A. O. Informatsiyni systemy ta tekhnolohiyi v ekonomitsi : navch. posib. [Information systems and technologies in economy: teach. guidances.]. Publishing KRI NAPA, Kharkiv, 2011. - 418 p. 8.

Komleva S.V. Psikhologo-pedagogicheskie printsipy proektirovaniya predmetno-razvivayushchei sredy [Psycho-pedagogical design principles of subject-developing environment]. Available at: http://www.rusnauka.com/24_NTP_2009/Pedagogica /50201.doc.htm (accessed 15.12.2013).

Lavrinenko N.V. Kontrol i otsenka uchebnykh dostizhenii studentov s ispolzovaniem Web-tekhnologii [Monitoring and evaluation of educational achievements of students with the use of Web-based technologies]. Available at: http://sconference.org/publ/nauchno_prakticheskie_konferencii/peda gogicheskie_nauki/teorija_obuchenija/12-1-0-370 (accessed 15.10.2013).

Litvak B. G. Razrabotka upravlencheskogo resheniya: Uchebnik [Developing management solutions: Tutorial]. - 3rd ed.. - M .: Delo, 2002. - 392 p.

Naboka O.H. Profesiyno-oriyentovani tekhnolohiyi navchannya u fakhoviy pidhotovtsi maybutnikh ekonomistiv: teoriya ta metodyka zastosuvannya : monohrafiya [Professionally-oriented technology training in the professional training of future economists: Theory and Methods of Use: monograph]. Slavyansk: Businessman Matorin B.I., 2012. - 303 p.

Naumova M., Gladkova L. Ispolzovanie metoda case-study v prepodavanii ekonomicheskikh distsiplin v vysshikh uchebnykh zavedeniyakh [Using a case-study method of teaching economic disciplines in higher education]. Humanization of the educational process: collection of papers / [Pod Society. Ed. prof. V. I. Sypchenko]. - Special Issue 8. - Part II. - Slavyansk: SDPU, 2012. - P. 60-68.

Petrushin V. A. Ekspertno-obuchayushchie sistemy [Expert and training systems]. Ans. Ed. A. M. Dovgyallo; Ukrainian Academy of Sciences. Institute of Cybernetics. - Kiev: Science Dumka, 1992. - 196 p.

Printsipy obucheniya [Learning Principles]. Available at: http://didaktica.ru/osnovy-obshhej-didaktiki/170-principy-obucheniya.html (accessed 15.10.2013).

Sovremennye pedagogicheskie tekhnologii v biokhimii [Modern educational technology in biochemistry]. Available at: http://kpfu.ru/docs/F1957030909/%CC%E0% F2%E5%F0%E8%E0%EB%FB%20%EA%20%EC%EE%E4%F3%EB%FF%EC_%D1%EE%E2%F0%E5%EC%EF%E5%E4%F2%E5%F5%ED%EE%EB%EE%E3%E8%E8_%D2%E5%EC%ED%E8%EA%EE%E2.pdf (accessed 12.10.2013).

Terminy distantsionnogo obucheniya [Distance Learning Terms]. Available at: http://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1 &source=web&cd=3&ved=0CDcQFjAC&url=http%3A%2F%2Fvuz.ucoz.ro%2FDOT%2Fterminy_distancionnogo_obuchenija.doc&ei=bzJWUqn8OaX64QTz8oGQBQ&usg=AFQjCNFYHxK0QP0Ntr0MryDt3CJiRyQDhg&bvm=bv.53760139,d.bGE&cad=rja. (accessed 17.11.2013).

Uvarina N. Printsipy aktualizatsii tvorcheskogo potentsiala lichnosti v obrazovatelnom protsesse [Principles of activating the creative potential of the person in the educational process]. General and Professional Education. – 2011. – № 4. – Pp. 57–64.

Firstov V. E. Ekspertnye sistemy i informatsionnaya kontseptsiya razvivayushchego obucheniya [Expert systems and information concept of developmental education]. Yaroslavl Pedagogical Vestnik. – 2009. – № 1 (58). – Р. 69–73.

Shevchuk O. B. Kibernetychni pryntsypy proektuvannya ta rozrobky ekspertnykh navchayuchykh system [Cybernetic principles of design and development expert teaching system]. Bulletin of the University of Luhansk, Pedagogical Sciences. – 2016. – №1 (298). – S. 137–142.

Shevchuk O. B. Teoretyko-metodolohichne obgruntuvannya pryntsypiv pobudovy ekspertnykh navchayuchykh system z pidhotovky fakhivtsiv finansovo-ekonomichnoho napryamu [Theoretical and methodological substantiation of principles of construction of expert teaching system for training of financial and economic direction]. Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, practice, challenges // Coll. Science. pr. – Issue 41 / Editorial team: I. A. Zyazyun (Chairman) and others. – Kyiv, Vinnitsa, Ltd "Glider", 2015. – Р.440–445.

Eshbi U. R. Vvedenie v kibernetiku [An Introduction to Cybernetics]. M., 1959. – 433 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Беляев М. И., Гриншкун В. В., Краснова Г. А. Технология создания электронных средств обучения / М. И. Беляев, В. В. Гришкун, Г. А. Краснова. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf.

Буланова-Топоркова В. Педагогика и психология высшей школы: Учебное пособие [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/bulan/06.php.

Голенков В. В., Гулякина Н. А., Елисеева О. Е. Инструментальные средства проектирования интеллектуальных обучающих систем : Методическое пособие по курсу «Интеллектуальные обучающие и тренажерные системы» для студентов специальности «Искусственный интеллект» / В. В. Голенков, Н. А. Гулякина, О. Е. Елисеева. – Мн. : БГУИР, 1999. – 102 с.

Гура В. В. Теоретические основы педагогического проектирования личностно-ориентированных электронных образовательных ресурсов и сред. – Ростов н/Д : Изд-во Южного федерального ун-та, 2007. – 320 с.

Данилюк А.Я. Теория интеграции образования. Ростов-на-Дону: Изд-во РПУ, 2000. С. 225.

Джексон П. Введение в экспертные системы.: Пер. с англ.: Учеб. пособие. – М. : Издательский дом "Вильямс", 2001. – 624 с.

Клімушин П. С., Орлов О. В., Серенок А. О. Інформаційні системи та технології в економіці : навч. посіб. / П. С. Клімушин, О. В. Орлов, А. О. Серенок. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2011. – 418 с.

Комлева С. В. Психолого-педагогические принципы проектирования предметно-развивающей среды [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/24_NTP_2009/Pedagogica /50201.doc.htm.

Лавриненко Н. В. Контроль и оценка учебных достижений студентов с использованием Web-технологий [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sconference.org/publ/nauchno_prakticheskie_konferencii/peda gogicheskie_nauki/teorija_obuchenija/12-1-0-370.

Литвак Б. Г. Разработка управленческого решения: Учебник. – 3-е изд., испр. – М.: Дело, 2002. – 392 с.

Набока О. Г. Професійно-орієнтовані технології навчання у фаховій підготовці майбутніх економістів: теорія та методика застосування : монографія / О. Г. Набока. – Слов’янськ: Підприємець Маторін Б. І., 2012. – 303 с.

Наумова М., Гладкова Л. Использование метода case-study в преподавании экономических дисциплин в высших учебных заведениях / М. Наумова, Л. Гладкова // Гуманізація навчально-виховного процесу : збірник наукових праць / [За заг. ред. проф. В. І. Сипченка]. – Спецвип. 8. – Ч. IІ. – Слов’янськ : СДПУ, 2012. – С. 60–68.

Петрушин В. А. Экспертно-обучающие системы / В. А. Петрушин; Отв. ред. А. М. Довгялло; АН УССР. Ин-т кибернетики. – Киев : Наук. думка, 1992. – 196 с.

Принципы обучения [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://didaktica.ru/osnovy-obshhej-didaktiki/170-principy-obucheniya.html

Современные педагогические технологии в биохимии [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kpfu.ru/docs/F1957030909/%CC%E0% F2%E5%F0%E8%E0%EB%FB%20%EA%20%EC%EE%E4%F3%EB%FF%EC_%D1%EE%E2%F0%E5%EC%EF%E5%E4%F2%E5%F5%ED%EE%EB%EE%E3%E8%E8_%D2%E5%EC%ED%E8%EA%EE%E2.pdf.

Термины дистанционного обучения [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1 &source=web&cd=3&ved=0CDcQFjAC&url=http%3A%2F%2Fvuz.ucoz.ro%2FDOT%2Fterminy_distancionnogo_obuchenija.doc&ei=bzJWUqn8OaX64QTz8oGQBQ&usg=AFQjCNFYHxK0QP0Ntr0MryDt3CJiRyQDhg&bvm=bv.53760139,d.bGE&cad=rja.

Уварина Н. Принципы актуализации творческого потенциала личности в образовательном процессе // General and Professional Education. – 2011. – № 4. – Pp. 57–64.

Фирстов В. Е. Экспертные системы и информационная концепция развивающего обучения [Текст] / В. Е. Фирстов // Ярославский педагогический вестник. – 2009. – № 1(58). – С. 69–73.

Шевчук О.Б. Кібернетичні принципи проектування та розробки експертних навчаючих систем / О.Б.Шевчук // Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка: Пед. науки. – 2016. – №1 (298). – С. 137–142.

Шевчук О.Б. Теоретико-методологічне обґрунтування принципів побудови експертних навчаючих систем з підготовки фахівців фінансово-економічного напряму / О.Б.Шевчук // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. пр. – Випуск 41 / Редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. — Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2015. – С.440-445.

Эшби У. Р. Введение в кибернетику. – М., 1959. – 433 с.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2016 Oleh Shevchuk

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.