ПРОБЛЕМА ВИКОРИСТАННЯ ХОЛІСТИЧНОГО ПІДХОДУ В ГУМАНІТАРИЗАЦІЇ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
холізм, цілісність, гуманітарність, гуманітаризація, холістичний підхід, освіта, особистістьАнотація
Досліджено взаємозв’язок проблем холізму та гуманітарності шляхом зіставлення відповідних освітніх парадигм. Розкриті особливості сучасного новаторського напряму «холістична педагогіка», в межах якого розробляється концепція цілісної освіти. Розглянуто ідеї гуманітаризації через призму формування холістичного уявлення про навколишній світ і людину. Визначено мету, зміст і результат цілісної освіти та гуманітаризації освіти як процесів, пов’язаних із спеціально організованою діяльністю. Проведено аналіз особливостей змісту обох процесів у контексті їх гуманістичної спрямованості. Представлено деякі напрями використання ідей холістичного підходу в гуманітаризації шкільної освіти з позиції рівноваги, включеності кожного та зв’язку як основних принципів холістичної освіти.
Посилання
Borytko N. M. Vvedenie v pedagogiku tolerantnosti [Introduction to tolerance pedagogics]: ucheb. posobie dlya studentov ped. vuzov / N. M. Borytko, I. A. Solovtsova, A. M. Baibakov. – Volgograd: Izd-vo VGIPK RO, 2006. – 80 s.
Honcharenko S. U. Ukrayinskyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary] / S. U. Honcherenko. – K.: Lybid, 1997. – 376 s.
Demyanenko I. Yu. Gumanitarizatsiya obucheniya geometricheskomu chercheniyu studentov khudozhestvenno-graficheskogo fakulteta: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.02 [Humanitarization of training in geometrical drawing of students of art and graphic faculty. Ph.D. dis.] / I. Yu. Demyanenko. – M., 2003. – 162 s.
Dychkivska I. M. Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi [Innovative educational technology]: navch. posibnyk / I. M. Dychkivska. – K.: Akademvydav, 2004. – 352 s.
Dobruskin M. Humanizatsiya yak stratehichnyy napryam tekhnichnoyi osvity [Humanization as the strategic direction of technical education] / M. Dobruskin // Ridna shkola. – 2001. – # 12. – S. 13–16.
Drayden H. Revolyutsiya v navchanni [The revolution in education] [per. z anhl. M. Tovkalo] / H. Drayden, Dzh. Vos. – Lviv: Litopys, 2011. – 541 s.
Dubasenyuk O. A. Psykholoho-pedahohichni oriyentyry rozvytku lyudyny: intehratyvnyy pidkhid [Psycho-pedagogical orientation of the person: an integrative approach] / O. A. Dubasenyuk, O. V. Voznyuk // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. – 2010. – # 49. – S. 3–11.
Zabolotna O. Kholistychna pedahohika yak teoretychne dzherelo shkilnoyi alternatyvnoyi osvity [Holistic education as a theoretical source of alternative education school] / O. Zabolotna // Psykholoho-pedahohichni problemy silskoyi shkoly: zb. nauk. prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. – 2012. – Vyp. 41. – S. 224–230.
Istoriya zarubezhnoi psikhologii (30-60-e gody XX veka) [The history of foreign psychology (30-60-ies of XX century)]: sbornik / pod red. P. Ya. Galperina, A. N. Zhdan. – M.: Izd-vo Mosk. un-ta, 1986. – 344 s.
Matskailova O. A. Gumanitarnost i gumanitarizatsiya obrazovaniya [Humanities and humanization of education] / O. A. Matskailova // Obrazovanie i nauka. – 2008. – № 5 (53). – S. 11–17.
Miller D. Kholisticheskoe obrazovanie: Pedagogika predchuvstviya [Holistic Education: Pedagogy apprehension] [Elektronnii resurs]. – Rezhim dostupa: http://ps.1september.ru/article.php?ID=200205007.
Noveishii filosofskii slovar [Newest Philosophical Dictionary] / sost. A. A. Gritsanov. – Mn.: Izd. V. M. Skakun, 1998. – 896 s.
Poplavskaya T. N. Kholisticheskaya paradigma obrazovaniya kak vozmozhnost vykhoda iz antropologicheskogo krizisa [Holistic paradigm of education as a way out of the anthropological crisis] / T. N. Poplavskaya [Elektronnii resurs]. – Rezhim dostupa: http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/philosophy-and-philology-113/philosophy-of-education-113/16834-113-0509.
Selevko G. K. Sovremennye obrazovatelnye tekhnologii [Modern educational technology]: ucheb. posobie / G. K. Selevko. – M.: Narodnoe obrazovanie, 1998. – 256 s.
Sikorskyy P. I. Pryntsypy kredytno-modulnoyi tekhnolohiyi navchannya [Principles of credit-modular technology education] / P. I. Sikorskyy // Vyshcha shkola. – 2004. – # 4. – S. 69–76.
Filosofskyy entsyklopedychnyy slovnyk: dovidkove vydannya [Encyclopedic Dictionary of Philosophy: reference book] / V. I. Shynkaruk, Ye. K. Bystrytskyy, M. O. Bulatov ta in. – K.: Abrys, 2002. – 742 s.
Philosophical Sources of Holistic Education // Turkish journal of Values Education. – 2005. – № 3(10). – Р. 150–161.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Olha Tolstova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).