ПРОБЛЕМА ВИКОРИСТАННЯ ХОЛІСТИЧНОГО ПІДХОДУ В ГУМАНІТАРИЗАЦІЇ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Olha Tolstova

Анотація


Досліджено взаємозв’язок проблем холізму та гуманітарності шляхом зіставлення відповідних освітніх парадигм. Розкриті особливості сучасного новаторського напряму «холістична педагогіка», в межах якого розробляється концепція цілісної освіти. Розглянуто ідеї гуманітаризації через призму формування холістичного уявлення про навколишній світ і людину. Визначено мету, зміст і результат цілісної освіти та гуманітаризації освіти як процесів, пов’язаних із спеціально організованою діяльністю. Проведено аналіз особливостей змісту обох процесів у контексті їх гуманістичної спрямованості. Представлено деякі напрями використання ідей холістичного підходу в гуманітаризації шкільної освіти з позиції рівноваги, включеності кожного та зв’язку як основних принципів холістичної освіти.


Ключові слова


холізм; цілісність; гуманітарність; гуманітаризація; холістичний підхід; освіта; особистість

Повний текст:

PDF

Посилання


Borytko N. M. Vvedenie v pedagogiku tolerantnosti [Introduction to tolerance pedagogics]: ucheb. posobie dlya studentov ped. vuzov / N. M. Borytko, I. A. Solovtsova, A. M. Baibakov. – Volgograd: Izd-vo VGIPK RO, 2006. – 80 s.

Honcharenko S. U. Ukrayinskyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary] / S. U. Honcherenko. – K.: Lybid, 1997. – 376 s.

Demyanenko I. Yu. Gumanitarizatsiya obucheniya geometricheskomu chercheniyu studentov khudozhestvenno-graficheskogo fakulteta: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.02 [Humanitarization of training in geometrical drawing of students of art and graphic faculty. Ph.D. dis.] / I. Yu. Demyanenko. – M., 2003. – 162 s.

Dychkivska I. M. Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi [Innovative educational technology]: navch. posibnyk / I. M. Dychkivska. – K.: Akademvydav, 2004. – 352 s.

Dobruskin M. Humanizatsiya yak stratehichnyy napryam tekhnichnoyi osvity [Humanization as the strategic direction of technical education] / M. Dobruskin // Ridna shkola. – 2001. – # 12. – S. 13–16.

Drayden H. Revolyutsiya v navchanni [The revolution in education] [per. z anhl. M. Tovkalo] / H. Drayden, Dzh. Vos. – Lviv: Litopys, 2011. – 541 s.

Dubasenyuk O. A. Psykholoho-pedahohichni oriyentyry rozvytku lyudyny: intehratyvnyy pidkhid [Psycho-pedagogical orientation of the person: an integrative approach] / O. A. Dubasenyuk, O. V. Voznyuk // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. – 2010. – # 49. – S. 3–11.

Zabolotna O. Kholistychna pedahohika yak teoretychne dzherelo shkilnoyi alternatyvnoyi osvity [Holistic education as a theoretical source of alternative education school] / O. Zabolotna // Psykholoho-pedahohichni problemy silskoyi shkoly: zb. nauk. prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. – 2012. – Vyp. 41. – S. 224–230.

Istoriya zarubezhnoi psikhologii (30-60-e gody XX veka) [The history of foreign psychology (30-60-ies of XX century)]: sbornik / pod red. P. Ya. Galperina, A. N. Zhdan. – M.: Izd-vo Mosk. un-ta, 1986. – 344 s.

Matskailova O. A. Gumanitarnost i gumanitarizatsiya obrazovaniya [Humanities and humanization of education] / O. A. Matskailova // Obrazovanie i nauka. – 2008. – № 5 (53). – S. 11–17.

Miller D. Kholisticheskoe obrazovanie: Pedagogika predchuvstviya [Holistic Education: Pedagogy apprehension] [Elektronnii resurs]. – Rezhim dostupa: http://ps.1september.ru/article.php?ID=200205007.

Noveishii filosofskii slovar [Newest Philosophical Dictionary] / sost. A. A. Gritsanov. – Mn.: Izd. V. M. Skakun, 1998. – 896 s.

Poplavskaya T. N. Kholisticheskaya paradigma obrazovaniya kak vozmozhnost vykhoda iz antropologicheskogo krizisa [Holistic paradigm of education as a way out of the anthropological crisis] / T. N. Poplavskaya [Elektronnii resurs]. – Rezhim dostupa: http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/philosophy-and-philology-113/philosophy-of-education-113/16834-113-0509.

Selevko G. K. Sovremennye obrazovatelnye tekhnologii [Modern educational technology]: ucheb. posobie / G. K. Selevko. – M.: Narodnoe obrazovanie, 1998. – 256 s.

Sikorskyy P. I. Pryntsypy kredytno-modulnoyi tekhnolohiyi navchannya [Principles of credit-modular technology education] / P. I. Sikorskyy // Vyshcha shkola. – 2004. – # 4. – S. 69–76.

Filosofskyy entsyklopedychnyy slovnyk: dovidkove vydannya [Encyclopedic Dictionary of Philosophy: reference book] / V. I. Shynkaruk, Ye. K. Bystrytskyy, M. O. Bulatov ta in. – K.: Abrys, 2002. – 742 s.

Philosophical Sources of Holistic Education // Turkish journal of Values Education. – 2005. – № 3(10). – Р. 150–161.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Борытко Н. М. Введение в педагогику толерантности: учеб. пособие для студентов пед. вузов / Н. М. Борытко, И. А. Соловцова, А. М. Байбаков. – Волгоград: Изд-во ВГИПК РО, 2006. – 80 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончеренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.

Демьяненко И. Ю. Гуманитаризация обучения геометрическому черчению студентов художественно-графического факультета : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / И. Ю. Демьяненко. – М., 2003. – 162 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

Добрускін М. Гуманізація як стратегічний напрям технічної освіти / М. Добрускін // Рідна школа. – 2001. – № 12. – С. 13–16.

Драйден Г. Революція в навчанні; пер. з англ. М. Товкало / Г. Драйден, Дж. Вос. – Львів: Літопис, 2011. – 541 с.

Дубасенюк О. А. Психолого-педагогічні орієнтири розвитку людини: інтегративний підхід / О. А. Дубасенюк, О. В. Вознюк // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2010. – № 49. – С. 3–11.

Заболотна О. Холістична педагогіка як теоретичне джерело шкільної альтернативної освіти / О. Заболотна // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – 2012. – Вип. 41. – С. 224–230.

История зарубежной психологии (30–60-е годы XX века): сборник / под ред. П. Я. Гальперина, А. Н. Ждан. – М.: Изд-во Моск.ун-та, 1986. – 344 с.

Мацкайлова О. А. Гуманитарность и гуманитаризация образования / О. А. Мацкайлова // Образование и наука. – 2008. – № 5 (53). – С. 11–17.

Миллер Д. Холистическое образование: Педагогика предчувствия. [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://ps.1september.ru/articlef.php?ID=200205007

Новейший философский словарь / cост. А. А. Грицанов. – Мн.: Изд. В. М. Скакун, 1998. – 896 с.

Поплавская Т. Н. Холистическая парадигма образования как возможность выхода из антропологического кризисна / Т. Н Поплавская. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:www.sworld.com.ua/index. php/ru/philosophy-and-philology-113/philosophy-of-education-113/16834-113-0509.

Сікорський П. І. Принципи кредитно-модульної технології навчання / П. І. Сікорський // Вища школа. – 2004. – № 4. – С. 69–76.

Філософський енциклопедичний словник: довідкове видання / В. І. Шинкарук, Є. К. Бистрицький, М. О. Булатов та ін. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.

Philosophical Sources of Holistic Education // Turkish journal of Values Education. – 2005. – № 3 (10). – Р. 150–161.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2016 Olha Tolstova

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.