DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.20.1.10

СИСТЕМНИЙ АНАЛІЗ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ

VADYM KIRMAN, ELMIRA SOKOLOVA

Анотація


Проаналізовано математичну компетентність вчителя географії в системі його професійних компетентностей, обґрунтовано зміст і структуру, розробку підходів до її вимірювання. Застосовано переважно теоретичні методи системного аналізу, теоретичне моделювання педагогічного процесу, м’яке експертне оцінювання, вибіркові методи. Показано, що аналіз структури професійної компетентності вчителя географії дозволяє виокремити математичну компетентність, як підсистему предметної компетентності, що визначається як інтегральна якість особистості, що полягає у здатності та готовності використовувати математику для здійснення операційних, гносеологічних та аналітичних функцій діяльності вчителя, пов’язаної з навчанням. Сформована математична компетентність вчителя географії дозволяє здійснювати активну пропедевтику стратегічних математичних понять. Аналіз професійної діяльності вчителя географії дає змогу визначити шість рівнів математичної компетентності. Вказано, що формат діяльності вчителя визначає необхідний для цього рівень математичної компетентності. Запропоновано підхід для вимірювання рівнів математичної компетентності вчителів географії. Отримано оцінки індикатора математичної компетентності вчителів географії на першому рівні. Виявлено основні проблеми математичної компетентності вчителів географії на цьому рівні, які загалом можна відносити до несформованої обчислювальної, статистичної, логічної та вимірювально-геометричної культури вчителя.

Ключові слова


математична компетентність; професійна компетентність; навчання географії; післядипломна освіта; педагогічна освіта

Повний текст:

PDF

Посилання


Vovchuk I. O. Rozvytok profesiinoi kompetentnosti vchytelia. [Development of professional competence of a teacher]. Tavriiskyi visnyk osvity, 2015, vol. 3. pp. 54–59.

Elkin M. V. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia. [Formation of professional competence of a teacher], Kharkiv, 2013. 111 p.

Karpova L. H. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia zahalnoosvitnoi shkoly: avtoref…dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. [Formation of professional competence of a secondary school teacher] Kharkiv, 2004. 20 p.

Kirman V. K. Vektorna model matematychnoi kompetentnosti vchytelia matematyky ta pidkhody do yii identyfikatsii. [Vector model of mathematical competence of a mathematics teacher and approaches to its identification] Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity. 2017, vol. 10. pp. 94–101.

Kuzminskyi A. I. Innovatsii v metodolohii metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia matematyky profilnoi shkoly. [Innovations in the methodology of methodical training of the future teacher of mathematics of profile school] Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly. 2014, vol. 40. pp. 3–9.

Ovcharuk O. L. Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity. [Competences as a key to updating the content of education] Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: rekomendatsii z osvitnoi polityky. Kyiv, 2003. pp. 13–43.

Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity» ta «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity»: proiekt Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. [Professional standard for the professions «Primary school teacher of general secondary education» and «General secondary school teacher»]vid 05.05.2020. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profstandartu-za-profesiyami-vchitel-pochatkovih-klasiv-zzso-vchitel-zzso.

Rakov S. A. Matematychna osvita: kompetentnisnyi pidkhid z vykorystanniam IKT [Mathematical education: a competency-based approach using ICT]. Kharkiv, 2005, 360 p.

Strilets S. Interaktyvni tekhnolohii navchannia u formuvanni informatsiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv. [Interactive learning technologies in the formation of information competence of future primary school teachers]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. 2012, vol. 42 (2), pp. 38–42.

Tarasenkova N. Metodychni kompetentnosti u systemi fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia matematyky [Methodical competencies in the system of professional training of future mathematics teachers]. Vyshcha osvita Ukrainy. 2011. vol. 3. pp. 53–66.

Tarasenkova N. A. Zmist i struktura matematychnoi kompetentnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. [The content and structure of mathematical competence of students of secondary schools]. Matematyka v shkoli. 2008, vol. 6, pp. 3–9.

Timets O. V. Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia heohrafii. Vzaiemozviazok kohnityvnoho, operatsiinoho i osobystisnoho komponentiv yoho fakhovoi kompetentnosti. [Professional training of future geography teachers. The relationship of cognitive, operational and personal components of his professional competence]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 2010, vol. 2, pp. 46–52.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Вовчук І. О. Розвиток професійної компетентності вчителя / І. О. Вовчук // Таврійський вісник освіти. – 2015. – № 3. – С. 54–59.

2. Елькін М. В. Формування професійної компетентності вчителя / М. В. Елькін. – Харків: Основа», 2013. – 111 с.

3. Карпова Л. Г. Формування професійної компетентності вчителя загальноосвітньої школи: автореф…дис. канд. пед. наук: 13.00.04 /Л. Г. Карпова – Харків, 2004. – 20 с.

4. Кірман В. К. Векторна модель математичної компетентності вчителя математики та підходи до її ідентифікації / В. К. Кірман // Актуальні питання природничо-математичної освіти. – 2017 – № 10. – С. 94–101.

5. Кузьмінський А. І. Інновації в методології методичної підготовки майбутнього вчителя математики профільної школи / А. І. Кузьмінський, Н. А. Тарасенкова, І. А. Акуленко // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2014. – Вип. 40. – С. 3–9.

6. Овчарук О. Л. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти / О. Л. Овчарук // Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. – К.: К.І.С, 2003. – С. 13–43.

7. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти» та «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: проєкт Міністерства освіти і науки України від 05.05.2020. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profstandartu-za-profesiyami-vchitel-pochatkovih-klasiv-zzso-vchitel-zzso.

8. Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ / С. А. Раков. – Харків: Факт, 2005. – 360 с.

9. Стрілець С. Інтерактивні технології навчання у формуванні інформаційної компетентності майбутнього вчителя початкових класів / С. Стрілець, Т. Запорожченко // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2012. – № 42 (2). – С. 38–42.

10. Тарасенкова Н. Методичні компетентності у системі фахової підготовки майбутнього вчителя математики / Н. Тарасенкова, І. Акуленко // Вища освіта України. – 2011. – № 3. – С. 53–66.

11. Тарасенкова Н. А. Зміст і структура математичної компетентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Н. А. Тарасенкова, В. К. Кірман // Математика в школі. – 2008. – № 6. – С. 3–9.

12. Тімець О. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя географії. Взаємозв’язок когнітивного, операційного і особистісного компонентів його фахової компетентності / О. В. Тімець // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2010. – № 2. – С. 46–52





Copyright (c) 2020 VADYM KIRMAN, ELMIRA SOKOLOVA

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ліцензія Creative Commons

Твір "Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка", створений Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна.