СИСТЕМНИЙ АНАЛІЗ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.20.1.10Ключові слова:
математична компетентність, професійна компетентність, навчання географії, післядипломна освіта, педагогічна освітаАнотація
Проаналізовано математичну компетентність вчителя географії в системі його професійних компетентностей, обґрунтовано зміст і структуру, розробку підходів до її вимірювання. Застосовано переважно теоретичні методи системного аналізу, теоретичне моделювання педагогічного процесу, м’яке експертне оцінювання, вибіркові методи. Показано, що аналіз структури професійної компетентності вчителя географії дозволяє виокремити математичну компетентність, як підсистему предметної компетентності, що визначається як інтегральна якість особистості, що полягає у здатності та готовності використовувати математику для здійснення операційних, гносеологічних та аналітичних функцій діяльності вчителя, пов’язаної з навчанням. Сформована математична компетентність вчителя географії дозволяє здійснювати активну пропедевтику стратегічних математичних понять. Аналіз професійної діяльності вчителя географії дає змогу визначити шість рівнів математичної компетентності. Вказано, що формат діяльності вчителя визначає необхідний для цього рівень математичної компетентності. Запропоновано підхід для вимірювання рівнів математичної компетентності вчителів географії. Отримано оцінки індикатора математичної компетентності вчителів географії на першому рівні. Виявлено основні проблеми математичної компетентності вчителів географії на цьому рівні, які загалом можна відносити до несформованої обчислювальної, статистичної, логічної та вимірювально-геометричної культури вчителя.Посилання
Vovchuk I. O. Rozvytok profesiinoi kompetentnosti vchytelia. [Development of professional competence of a teacher]. Tavriiskyi visnyk osvity, 2015, vol. 3. pp. 54–59.
Elkin M. V. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia. [Formation of professional competence of a teacher], Kharkiv, 2013. 111 p.
Karpova L. H. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia zahalnoosvitnoi shkoly: avtoref…dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. [Formation of professional competence of a secondary school teacher] Kharkiv, 2004. 20 p.
Kirman V. K. Vektorna model matematychnoi kompetentnosti vchytelia matematyky ta pidkhody do yii identyfikatsii. [Vector model of mathematical competence of a mathematics teacher and approaches to its identification] Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity. 2017, vol. 10. pp. 94–101.
Kuzminskyi A. I. Innovatsii v metodolohii metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia matematyky profilnoi shkoly. [Innovations in the methodology of methodical training of the future teacher of mathematics of profile school] Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly. 2014, vol. 40. pp. 3–9.
Ovcharuk O. L. Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity. [Competences as a key to updating the content of education] Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: rekomendatsii z osvitnoi polityky. Kyiv, 2003. pp. 13–43.
Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity» ta «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity»: proiekt Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. [Professional standard for the professions «Primary school teacher of general secondary education» and «General secondary school teacher»]vid 05.05.2020. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profstandartu-za-profesiyami-vchitel-pochatkovih-klasiv-zzso-vchitel-zzso.
Rakov S. A. Matematychna osvita: kompetentnisnyi pidkhid z vykorystanniam IKT [Mathematical education: a competency-based approach using ICT]. Kharkiv, 2005, 360 p.
Strilets S. Interaktyvni tekhnolohii navchannia u formuvanni informatsiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv. [Interactive learning technologies in the formation of information competence of future primary school teachers]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. 2012, vol. 42 (2), pp. 38–42.
Tarasenkova N. Metodychni kompetentnosti u systemi fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia matematyky [Methodical competencies in the system of professional training of future mathematics teachers]. Vyshcha osvita Ukrainy. 2011. vol. 3. pp. 53–66.
Tarasenkova N. A. Zmist i struktura matematychnoi kompetentnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. [The content and structure of mathematical competence of students of secondary schools]. Matematyka v shkoli. 2008, vol. 6, pp. 3–9.
Timets O. V. Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia heohrafii. Vzaiemozviazok kohnityvnoho, operatsiinoho i osobystisnoho komponentiv yoho fakhovoi kompetentnosti. [Professional training of future geography teachers. The relationship of cognitive, operational and personal components of his professional competence]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 2010, vol. 2, pp. 46–52.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 VADYM KIRMAN, ELMIRA SOKOLOVA
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).